CESTA NA JIH 2021
#leto2021 #obytnakemkmori
Naše letošní cesta za jižním sluncem živě - cestujeme v přímém přenosu obytným vozem (nejen) k moři
Po roce opět vyrážíme na dobrodružnou cestu napříč střední a jižní Evropou
s cílem dorazit (také) do slunného Chorvatska. Tentokrát pojedeme v konceptu “slow travel”,
jehož principem je spontánnost, poznávání místní kultury
a zejména svobodné cestování bez spěchu a stresu.
Sledujte náš cestovatelský seriál, ve kterém se s vámi pravidelně po dobu téměř dvou týdnů
podělíme o naše postřehy a poznatky z cesty. Nebudou chybět ani zkušenosti
s případnými kontrolami na hranicích či inspirace na místa, kam můžete vyrazit.
Buďte u toho s námi i vy!
Díl 13. Bled - Bohinjska Bistrica - Ribčev Laz a zpět: Cyklovýlet údolím Julských Alp
úterý 29. června 2021 11.00 hod.
Naším úterním programem byl cyklovýlet údolím Julských Alp z Bledu k Bohinjskému jezeru. Očekávali jsme nádherné scenérie a nutno říci, že ani přes nemalá očekávání výlet nezklamal ;-)
Několik prvních zastávek jsme udělali hned v Bledu, u jezera. Po ujetí několika stovek metrů se totiž nabízejí vždy zcela nové pohledy na hrad, klášter a panorama hor. Spolu s tyrkysovou hladinou jezera jsme se mohli dívat a fotit desítky minut.
Cesta k Bohinjskému jezeru na silničním kole vede údolím bez velkých stoupání, okolní scenérie jezdce nutí koukat i jinam, než na silnici... Z velké části je možné jet po starších komunikacích, které vedou paralelně s "hlavní" (nepříliš frekventovanou) silnicí a jsou značené jako cyklotrasy.
Po asi 25 kilometrech od jezera Bled jsme dorazili do obce Ribčev Laz k Bohinjskému jezeru. Za slunečného odpoledne bylo v jezeře velmi příjemné koupání, osvěžení před cestou zpět skutečně přišlo vhod.
Zpátky je možné pokračovat okruhem přes Pokljuku, což je prý velmi hezká trasa, nicméně převýšení a zejména stoupání, která jsme si předem zjistili na mapách, nás odradila. Jeli jsme tedy stejnou cestou zpět... ale popravdě, trochu jsme pak litovali ;-)
Cyklovýlet - základní charakteristika:
trasa Bled - Bohinjska Bistrica - Ribčev Laz (Bohinjské jezero) a stejnou cestou zpět
délka 66 km
převýšení 630 m
doba jízdy - se zastávkami a obědem kolem 5 - 6 hodin
vhodné kolo - silniční, gravel bike
profil jezdce - bez zvláštních nároků, cesta je rovinatější, než jsme očekávali
Díl 12. Bled: čtvrté místo našeho testovacího pobytu - River Camping Bled
pondělí 28. června 2021 17.30 hod.
River Camping v Bledu je ideálně položený v podhůří Julských Alp, kousek od města i jezera Bled a zároveň asi 2 km od dálnice Villach - Ljubljana. Ideální nejen pro krátkou zastávku na cestě dále na jih, zejména do Chorvatska, ale také pro (nejčastěji aktivní) dovolenou ve slovinských horách.
Kemp je moderní a velmi dobře vybavený. Několik budov se sociálním zařízením je v nejvyšším standardu, v kempu se nachází nejen zahradní restaurace se zaměřením tex-mex, ale také bazén a dokonce bike park, oboje oblíbené (nejen) dětmi.
Zvláštností jsou parcely v zadní části kempu, které provozovatel neúčtuje, pokud na nich nepoužíváte elektřinu. Dále jsou k dispozici dvě kategorie parcel, které jsou účtovány, jedna s elektrickou přípojkou ve standardu a druhá kromě toho i s vodou.
Do města Bled, ve kterém najdete plnou paletu služeb, dojdete / dojedete na kole po asi kilometrové cyklostezce. Možnosti nakupování jsou i u nedalekého sjezdu z dálnice v Lesce.
Kemp je výchozím bodem pro cyklisty, kteří odtud vyjíždějí do Julských Alp nebo do údolí Savy. Zítra přineseme tip na cyklovýlet k jezerům Bled a Bohinj.
Ceny River Camping Bled:
parcela
- bez přípojky elektřiny zdarma, s přípojkou od 5 EUR / noc
dospělá osoba
- dle sezóny 10 - 16 EUR / noc
děti 6 - 14 let
- dle sezóny 8 - 11 EUR / noc
Díl 11. Lopar - trajekt na pevninu - Bled: do Slovinska - podhůří Julských Alp
pondělí 28. června 2021 11.30 hod.
V pondělí dopoledne odjíždíme nejen z ostrova Rab, ale také z Chorvatska. Hledáme další "tranzitní" kempy na delších trasách, které nám i vám zpříjemní cesty zejména do Chorvatska. Nicméně vzhledem k tomu, že článek píšeme s několikadenním zpožděním, již víme, že toto nebude tip jen na "tranzit". Bled a Julské Alpy obecně stojí za to, aby byly samy o sobě cílem vaší cesty ;-)
Prvních asi 30 km jsme jeli po už známé hlavní silnici vedoucí po délce ostrova Rab do přístavu Mišnjak na jihu ostrova. Z Mišnjaku vás krátký trajekt během asi čtvrthodiny dopraví na pevninu, do přístavu Stinica. Trajekt jako jeden z mála v Chorvatsku neprovozuje Jadrolinija, nýbrž společnost Rapska plovidba. Lístky na trajekt lze rychle koupit přímo na příjezdu do přístavu, možnost koupit je online jsme nenašli. Další informace k trajektu najdete níže pod článkem.
Po vylodění z trajektu pokračujeme do kopce k jadranské magistrále, na ní se dáváme směrem na sever k Rijece. Cestou je jen několik obcí a menších měst, rozhodně se sem nevydávajte s téměř prádnou nádrží! Cesta podél pobřeží nás dovede na obchvat Rijeky, dále jedeme krátkou dálnicí směr Slovinsko na hraniční přechod Rupa (mýto 15 HRK).
Na hraničním přechodu Rupa jsme čekali asi deset minut, kontrola spočívala v prohlédnutí občanských průkazů. Bez jakýchkoli dotazů, bez kontroly jakýchkoli certifikátů týkajících se covidu.
Po dalších asi 30 km přijíždíme na dálnici vedoucí do Lublaně, na obchvatu města pokračujeme směrem na Villach, tedy na Rakousko. Výjezd, který použijeme, se jmenuje Lesce / Bled. Dálniční známku pro Slovinsko jsme nemuseli znovu kupovat, poslední den nám platí známka z úterý, kdy jsme jeli z Rakouska do Chorvatska.
V půl šesté přijíždíme do River Campingu v Bledu. O tomto pěkném kempu v krásném prostředí zase příště!
Trajekt společnosti Rapska plovidba Mišnjak (Rab) - Stinica (pevnina):
cena za obytný vůz do 7 m délky 210 HRK, nad 7 m délky 250 HRK
cena za osobu 17 HRK
v současné době pluje podle plavebního řádu přes den každých 60 minut tam a zpět, reálně nejméně 2x častěji
doba plavby 15 - 20 minut
Data k cestě Lopar - Bled:
ujetá vzdálenost 295 km
čistý čas jízdy 4 hod. 20 min.
průměrná rychlost 68 km/h
průměrná spotřeba 9,0 l nafty na 100 km
mýto v Chorvatsku (přepočteno na Kč) 50 Kč, dálniční známka pro Slovinsko platí ještě z cesty tam
Díl 10. Lopar - (město) Rab - Lopar: tip na malý cyklovýlet do "hlavního" města ostrova
sobota 26. června 2021 09.00 hod.
V sobotu dopoledne se vydáváme na krátký cyklovýlet po ostrově Rab, do stejnojmenného "hlavního" města Rab. Cesta na silničním kole existuje pouze jediná, po "páteřní", ale přesto velmi málo frekventované komunikaci. Silnice je ve výborném stavu (pravděpodobně nová v posledních letech), na takové i do kopce kolo velmi dobře jede. Z Loparu vystoupáme asi 50 výškových metrů, potom sjedeme do městečka Supetarska Draga, ve kterém je také jachtařská marina, odtud plynulým stoupáním opět nahoru, tentokrát asi do 70 m n. m., a pak už sjedeme do rabského přístavu.
V Rabu najdete pěknou přístavní zátoku, která je zároveň centrem služeb ve městě. Je zde několik hezkých restaurací a kaváren, v jedné z nich posedíme u ranní kávy za sledování pohybu v přístavu. Za slunečného dne je to příjemný zážitek ;-)
V půl jedenácté začíná být horko, a tak vyrážíme stejnou cestou zpět do Loparu, do kempu. Den využíváme ke koupání na krásné pláži v kempu, která se ne náhodou jmenuje Rajska plaža.
Dalším tipem na výlet z Loparu, ať už pěšky nebo na horském kole, je poznávání místní krasové oblasti mj. s jeskyněmi a zátokami s (téměř) "soukromými" plážemi. Chtěli jsme ji poznat, nějak jsme to nestihli... Tak nás předběhněte a dejte vědět, jaké to tam skutečně je!
Cyklovýlet - základní charakteristika:
trasa Lopar - (město) Rab - Lopar
délka 32 km
převýšení 300 m
doba jízdy - se zastávkami a posezením v kavárně kolem 2,5 - 3 hodin
vhodné kolo - silniční
profil jezdce - bez zvláštních nároků ;-)
Díl 9. Lopar: třetí místo našeho testovacího pobytu - San Marino Camping
pátek 25. června 2021 12.00 hod.
Už jsme psali v předchozím dílu, že hlavní motivací pro návštěvu San Marino Camping v Loparu na ostrově Rab byla 1,5 kilometru dlouhá písečná pláž. Mnoho klientů se nás ptá, kam jet do Chorvatska s malými dětmi, toto je rozhodně jeden z top tipů. Pláž je nejen písečná, ale také velmi pomalu se svažující, ještě po více než 50 metrech od břehu je vody dospělému maximálně po pás.
Pobyt jsme rezervovali pouhý jeden den předem a za pětieurový příplatek na den byly k dispozici také parcely v první řadě u pláže. Neváhali jsme a nabídku využili! Pro náš současný pracovní režim bylo místo ideální, home office pod modrým chorvatským nebem jsme střídali každou hodinu za 10minutové koupání v dosahu pár kroků.
V těsné blízkosti pláže jsou bistra, bary a zmrzlinář. Restaurace, na níž bohužel nemůžeme dát zvlášť dobré doporučení, je dále od pláže, v její bezprostřední blízkosti je dětské hřiště (děti si zde mohou hrát během posezení rodičů v restauraci) a další dětské hřiště je asi 50 metrů od ní. Ještě přesněji k restauraci: nic extra špatného, jen fantazie šéfkuchaře skončila u strouhanky a fritovacího hrnce...
Stávající sociální zařízení jsou standardní, dobrá, každopádně velmi čistá. Vzhledem k tomu, že kemp nově spravuje řetězec Valamar, který má také kempy úplné top ligy, zajisté brzy projdou rekonstrukcí.
Do městečka Lopar rozkládajícího se kolem malého zálivu (vlastně na druhém konci ostrova, je zde velmi úzký) je to pěšky necelou půlhodinku. V Loparu můžeme doporučit restauraci Konoba Ankora, domáckou s velmi dobrou nabídkou (nejen) rybích pokrmů, obrovskými porcemi za rozumné ceny a vždycky s (nejednou) rakijí od paní majitelky navíc. Podrobné srovnání s restaurací v kempu popsanou výše není třeba ;-)
Ceny San Marino Camping Lopar:
parcela
- červen, září od 24 EUR / noc, prázdniny od 28 EUR / noc
dospělá osoba (od 12 let)
- červen, září 8 EUR / noc, prázdniny 9 EUR / noc
děti 5 - 11,99 let
- červen, září 4 EUR / noc, prázdniny 5 EUR / noc
Díl 8. Omišalj - trajekt na Rab - Lopar: trajektem na další ostrov
pátek 25. června 2021 10.00 hod.
V pátek ráno jsme vyjeli na další místo našeho testovacího tripu, směr ostrov Rab. Vybrali jsme cestu delším z trajektů, které na Rab jezdí, a to z přístavu Valbiska na Krku. Kratším trajektem spojujícím Rab s pevninou pojedeme později zpátky. Trajekt z Krku ušetří nějakých 100 km po souši, které by na jadranské magistrále trvalo ujet asi dvě hodiny.
Z Omišalje do přístavu Valbiska je to asi 25 km. Už 2 km před přístavem byla silnice ucpaná automobily, které čekaly z velké části na druhý z trajektů, které z Valbiske jezdí, a to na ostrov Cres. Říkali jsme si, že za hodinu, kterou máme do odjezdu trajektu, který jsme si objednali a zaplatili na webu společnosti Jadrolinija, se dolů do přístavu nedostaneme. Nicméně obavy byly zbytečné, trajektů na Cres jezdí dostatek a fronta se poměrně rychle zkracuje. Nakonec jsme v přístavu byli půl hodiny před odjezdem "našeho" trajektu. Trajekt z Krku na Rab jezdí v sezóně čtyřikrát denně, kdyby nám ujel, čekali bychom další asi 4 hodiny.
Nalodění vozidel je pro Chorvaty rutinní záležitost, za deset minut jsou všechna přepravovaná auta a jejich posádky na trajektu. Plavba trvá asi hodinu a čtvrt, kanálem mezi Krkem a Cresem, pořád je co sledovat - scenérie chorvatských ostrovů se jen tak neokoukají ;-)
Vylodění v Loparu na Rabu bylo otázkou chvilky a my jsme měli jen něco přes 2 kilometry do vybraného kempu San Marino přímo v Loparu. Proč do tohoto kempu? Chtěli jsme poznat jednu z malá skutečně písečných pláží na Jadranu! A o tom zase příště.
Trajekt společnosti Jadrolinija Valbiska (Krk) - Lopar (Rab):
cena za obytný vůz do 7 m délky 425 HRK, nad 7 m délky 556 HRK
cena za osobu 37 HRK
v současné době pluje 4x denně tam a zpět
doba plavby asi 75 minut
Díl 7. Omišalj - Njivice - Omišalj: malá cyklovyjížďka po rozpáleném ostrově
středa 23. června 2021 14.00 hod.
Ve středu odpoledne jsme se vydali na malou cyklovyjížďku do nejbližšího městečka Omišalje a většího městečka Njivice. V Omišalji jsme toho kromě prudkých stoupání (možná se zdála ještě prudší kvůli teplotě atakující pětatřicítku) moc nenašli, žádná hospůdka nám nepřišla vhodná na obědové posezení, tak jsme pokračovali do Njivice.
V Njivici je služeb a také restaurací už o poznání více, nechybí typická pobřežní promenáda s přístavem a malé pláže se vinou v délce asi dvou kilometrů. Vybíráme jednu příjemně vypadající restauraci. Lignje na žaru (kalamáry) opravdu nezklamaly a Radler Limun od Karlovačka byl dobrý nad očekávání. Příjemné osvěžení v horkém dni.
Stejnou cestou s několika nemalými stoupáními jsme se vydali zpět do kempu a po zbytek dne se už věnovali typickým činnostem kemperů, zejména koupání v moři.
Typické ceny v chorvatských restauracích - červen 2021:
hlavní jídlo od 60 HRK
rybí pokrmy od 85 HRK
nealko nápoje 0,3 litru 18 HRK
pivo / radler 0,5 litru 25 HRK
Díl 6. Omišalj: druhé místo našeho testovacího pobytu - Camping Omišalj
úterý 22. června 2021 14.00 hod.
Camping Omišalj je moderní kemp, který se nachází na ostrově Krk u stejnojmenného městečka Omišalj. Jedná se o kemp, který je nejblíže chorvatské pevnině, těsně za mostem na ostrov. Kemp je jako jeden z mála v Chorvatsku pětihvězdičkový, je nový (otevřený snad čtvrtou sezónu), vše v kempu je velmi nadstandardní, jen by někomu možná mohla chybět vzrostlejší zeleň poskytující stín (na tu si budeme muset pár let počkat).
Kemp se rozkládá kolem zátoky, z jedné strany jsou nové mobilheimy, z druhé stání pro karavany. Uspořádání je takové, že snad z žádné parcely nejdete na pláž kolem více než šesti jiných parcel s karavany. To je velmi příjemné a dlouhá pláž pojme kempery tak, že si ostatních koupajících ani nevšimnete.
Pokud jste si ještě nezvykli na 5hvězdičkové kempy zejména na severním Jadranu v Itálii, asi vás překvapí kvalita sociálních zařízení tohoto kempu, samozřejmě myslíme pozitivně. V kempu je sociální zařízení na několika místech, jeho provedení si prohlédněte na fotkách ;-)
Restaurace přímo v kempu nabízí nejen pokrmy z mořských plodů a pizzu, vše ve velmi dobré kvalitě - v Omišalji jsme večer neměli důvod kemp opouštět a hledat jinou restauraci na večeři.
Před restaurací je poměrně velký bazén oblíbený zejména dětmi. Pro děti je k dispozici i několik hřišť s prolézačkami.
Koupání je možné v uměle vytvořené laguně s pozvolnějším přístupem do vody nebo na další části pláže, kde je "hloubka" už po několika metrech od břehu. Pláž je z drobných oblázků. A voda je samozřejmě průzračná!
Pokud hledáte na severním Jadranu komfortní kemp, můžeme vám Camping Omišalj rozhodně doporučit. Ušetříte čas plněním a vypouštěním vody a údržbou záchodové nádrže vašeho karavanu, tady totiž rozhodně vlastní sociální zařízení v karavanu používat nebudete!
Zítra se vydáme po okolí a přidáme tip na malý cyklovýlet!
Ceny Camping Omišalj:
parcela
- červen, září od 24 EUR / noc, prázdniny od 27 EUR / noc
dospělá osoba (od 12 let)
- červen, září 9,90 EUR / noc, prázdniny 11 EUR / noc
děti 7 - 11,99 let
- červen, září 4,50 EUR / noc, prázdniny 5,20 EUR / noc
Díl 5. Faaker See - Omišalj (ostrov Krk): do Chorvatska k moři
úterý 22. června 2021 10.00 hod.
V úterý dopoledne vyrážíme od Faaker See do Chorvatska. Jako první cíl jsme si určili pětihvězdičkový kemping v Omišalji na ostrově Krk. Podle Googlu je to asi 230 km, odpoledne kolem druhé bychom tam chtěli být. Takovou cestu k moři bychom rádi měli i od nás ;-)
V Rakousku tankujeme do plna za 1,15 EUR za litr nafty. Ve Slovinsku není cena o mnoho vyšší, ale v Chorvatsku si už připlatíte v přepočtu více než 6 Kč na litr. Zároveň kupujeme slovinskou dálniční známku na 7 dnů za 15 EUR (ano, je to ta "slavná" známka, co v běžném týdenním režimu - např. sobota až sobota - jedna nestačí).
Úsekové mýto za Karawankentunnel mezi Rakouskem a Slovinskem máme opět zaplacené na webu ASFINAGu (7,60 EUR). Za tunelem byla už vloni zřízená hraniční budka slovinských policistů, je však neobsazená, a tak volně projíždíme do Slovinska. Pozdně dopolední provoz v celém Slovinsku je řídký, plynule projíždíme až na výjezd z dálnice Postojna na silnici směr Ilirska Bistrica. Tato silnice je snad jediná na celé trase v trochu horším (ne však kritickém) stavu.
Přijíždíme na volnou slovinskochorvatskou celnici, dokument Enter Croatia, který jsme vyplnili, nemůžeme ukázat, protože jsme jej "chytře" uložili do cloudu a na hraničním přechodu není internetový signál. Po oznámení chorvatské policistce, že formulář máme kdesi v cloudu, jej dále nevyžaduje a pouští nás do Chorvatska.
Dále pokračujeme po krátké dálnici do Rijeky (mýto 15 HRK), objíždíme Rijeku po obchvatu kvality dálnice a přijíždíme na Krčki most, který se od loňska neplatí již ani ve směru na Krk. Snad kilometr za mostem jsme v cíli, sjíždíme doprava k moři do Camping Omišalj.
A o kempu Omišalj zase příště!
Data k cestě Faaker See - Omišalj:
ujetá vzdálenost 230 km
čistý čas jízdy 3,5 hod.
průměrná rychlost 66 km/h
průměrná spotřeba 8,9 l nafty na 100 km
mýto Karawankentunnel, slovinská dálniční známka a mýto v Chorvatsku (přepočteno na Kč) 630 Kč
Díl 4. Faaker See - Villach - Finkenstein - Faaker See: malá cyklovyjížďka do Villachu a okolí
neděle 20. června 2021 10.30 hod.
Nedělní odpoledne, které vypadalo, že bude velmi pěkné a skoro bez mráčku, jsme chtěli využít na koupání v jezeře Faaker See. Proto jsme naplánovali jen kratší cyklovýlet do Villachu a okolí. Původní plán vyjet na průsmyk Wurzenpass na rakouskoslovinské hranici nad Villachem vzal za své, když se teplota na cyklocomputeru vyšplhala k pětatřicítce. Může to ale být tip pro některý trochu chladnější den ;-)
Trasa do Villachu vede kolem poloviny Faaker See a pak poměrně velkým klesáním do údolí řeky Drávy. Většinou je k dispozici cyklostezka kombinovaná s chodníkem, ale vzhledem k malé intenzitě dopravy je příjemnější (alespoň bez dětí) jet po silnici a nijak to evidentně nevadí ani motoristům. Villach se svými 60 tisíci obyvateli je velmi pěkné nevelké město, doporučujeme zastavit se třeba na mostě a pokoukat na scenérie hor a potom zajít do některé z kaváren na navazující pěší zóně. Atmosféra je velmi příjemná, až trochu italská, přímořská.
Cesta zpět přes Finkenstein nabízí pohledy na masiv Karavanek a Faaker See zase z trochu jiných úhlů. Před druhou odpolední jsme přijeli zpět do kempu a odpoledne prožili zejména plánovaným koupáním.
V pondělí nepřineseme žádné zprávy, musíme jeden den intenzivněji pracovat. V úterý vyrazíme na další místo našeho road tripu - chorvatský ostrov Krk.
Cyklovýlet - základní charakteristika:
trasa Faaker See - Villach - Finkenstein - Faaker See
délka 41 km
převýšení 350 m
doba jízdy - se zastávkami a posezením v kavárně kolem 3 - 4 hodiny
vhodné kolo - silniční, horské, gravel bike
profil jezdce - každý, komu se jen trochu chce šlapat ;-)
Díl 3. Faaker See - Wörther See - Ossiacher See - Faaker See: tip na cyklovýlet kolem tří jezer
sobota 19. června 2021 10.00 hod.
Dnes jsme se vydali na cyklovýlet kolem tří korutanských jezer. Vodní plochy, zvláště ty pod horami, máme rádi, takže pro nás byla tato trasa jasnou volbou. Kolem jezer si člověk příjemně odpočine na poměrně rovné trase a aby to nebylo tak jednoduché, mezi Faaker See a Wörther See a pak zejména od Wörther See k Ossiacher See musí taky trochu něco vyšlapat do kopce. Demotivace způsobená okolními elektrocyklisty se na těchto místech dostavovala poměrně často. Ale co, kdybychom chtěli být rychlejší, tak jsme si mohli vzít třeba skútr ;-)
Kochání se panoramaty za jízdy na kole jsme přerušili v Ossiachu, kde jsme poobědvali - a pro srovnání jsme si objednali Kärntner Schweinebraten, prostě vepřo - knedlo - zelo. Knedlík velký kulatý, ale jinak stejná dobrota jako u nás. Doba císařská a naše společné kořeny se prostě nezapřou!
Cyklovýlet - základní charakteristika:
trasa Faaker See - Wörther See (Velden, Pörtschach, Krumpendorf) - Ossiacher See - Faaker See
délka 78 km
převýšení 720 m
doba jízdy - se zastávkami a obědem kolem 6 hodin
vhodné kolo - silniční
profil jezdce - každý, kdo ujede tuto vzdálenost, nedoporučujeme však jako první výjezd v sezóně
Díl 2. Faaker See: první místo našeho testovacího pobytu - Strandcamping Gruber
pátek 18. června 2021 11.30 hod.
Před polednem jsme dorazili do Strandcamping Gruber na Faaker See, středně velkého kempu, který se nachází asi 10 km jihovýchodně od Villachu. Byli jsme překvapeni poměrně velkým vytížením kempu, volných bylo možná 20 % parcel. Kemp je však dobře dimenzován, ani při takovém vytížení neztrácíte své soukromí, nikdy nečekáte na volnou sprchu apod. I rozestupy na pláži u jezera jsou poměrně velké.
Parcely v kempu jsou stíněné proti slunci vzrostlými stromy, to přišlo ve slunečné dny, kdy jsme v kempu pobývali, vhod. K jezeru i ze "zadní" části kempu, která je klidnější a je v ní ta novější ze dvou budov se sociálním zařízením, dojdete během dvou minut.
Koupání v jezeře bylo už v polovině června velmi příjemné, korutanská jezera (jsou položena jižně od hlavního masivu Alp) jsou obecně velmi teplá a právě Faaker See je podle některých pramenů dokonce nejteplejší ze všech. Panorama sousedních hor si budete při koupání užívat plnými doušky. A tyrkysová vodní hladina je další třešničkou na dortu ;-)
Sociální zařízení jsou nejen vždy čistá, ale také moderní s deskovými umyvadly a dostatečně velkými sprchami. Jsou k dispozici také pračky a dokonce sušičky prádla.
Přímo v kempu se nachází příjemná restaurace, ale my jsme častěji využívali řeckou restauraci, která je asi 200 metrů od kempu. Gyros, tzatziky a něco dalšího grilovaného navíc se nám asi nikdy nepřejí!
Pokud hledáte příjemný kemp na jihu Rakouska nebo místo, kde můžete příjemně přerušit delší cestu, například do Chorvatska, můžeme vám Strandcamping Gruber u Faaker See rozhodně doporučit.
Zítra přidáme tip na cyklovýlet kolem jezer v oblasti!
Ceny Strandcamping Gruber Faaker See:
parcela + 2 dospělé osoby + přípojka elektrického proudu
- květen, červen a září 36 EUR / noc, prázdniny 45 EUR / noc
Díl 1. Liberec - Faaker See: konečně vyjíždíme!
čtvrtek 17. června 2021 16.00 hod.
S novým přírůstkem do naší flotily obytných vozů, vestavbou Volkswagen Grand California, kterou v tomto provedení najdete v několika exemplářích v naší flotile jako vůz kategorie FREEDOM2, jsme vyrazili směr Rakousko. Dnešním plánem bylo dojet do Rakouska, kamkoli na vhodné dálniční parkoviště, tam přespat (v Rakousku se nám tento způsob nocování zdá ještě přijatelně bezpečný) a v pátek v "rozumný čas" dorazit do Korutan, k Villachu, k jezeru Faaker See.
Nejen cesta z Liberce do Prahy, ale i průjezd Prahou byl překvapivě bez zastavení, silnice a zejména dálnice směr České Budějovice (v posledním roce výrazně prodloužená, vedoucí až na okraj Českých Budějovic) byla téměř bez provozu, pro plynulou jízdu s obytným vozem "jako dělaná".
Na čerpací stanici Tank Ono v Dolním Dvořišti jsme natankovali plnou nádrž. Dříve jsme zde kupovali dálniční známky pro rakouské a slovinské dálnice (rakouskou potřebujete blízko za hranicemi, ve Freistadtu začíná příjemná dálnice směr Linz). V obou případech jsou obytné automobily do celkové hmotnosti 3,5 tuny považovány za standardní osobní vozy, nyní již i ve Slovinsku bez ohledu na kolmou výšku nad přední nápravou. Tentokrát jsme měli zajištěnou rakouskou dálniční známku elektronicky (pozor! jako spotřebitel ji na webu společnosti ASFINAG spravující rakouské dálnice nemůžete koupit "na hned", platí až po nejméně 18 dnech kvůli možnosti odstoupení od nákupu provedeného elektronicky). Slovinskou dálniční známku, kterou lze stále koupit jen jako nalepovací, jsme zatím nekupovali, protože jsme přesně nevěděli, kolik dnů se zdržíme v Rakousku.
Pokračovali jsme za hezkého počasí směr Linz a dále Salzburg. Přespali jsme na dálničním parkovišti Allhaming Nord kousek za Linzem. ASFINAG má na parkovišti svoji rychlou WiFi síť. Registrace do sítě je zdarma a je platná i pro další dálniční parkoviště na cestě Rakouskem.
Ráno jsme po krátkém vyřízení běžné agendy vyjeli směrem na Salzburg, dále po Tauernautobahn několika tunely "podjeli" hlavní alpský hřeben (dva hlavní tunely jsou zpoplatněny společným poplatkem, opět jsme využili možnost elektronické úhrady předem na webu ASFINAG - a opět pro spotřebitele platí pravidlo 18 dnů zmíněné výše).
Před dvanáctou hodinou jsme dorazili do Strandcamping Gruber na Faaker See u Villachu, což je náš cíl pro několik příštích dnů. A o tom zase příště ;-)
Informace o obytném vozu:
dodávka s vestavbou a podélnými lůžky v zadní části
Volkswagen Grand California 680 (delší provedení, které je - trochu paradoxně - jen 2místné)
na podvozku Volkswagen Crafter s pohonem přední nápravy
s motorem o výkonu 177 koní a 8stupňovou automatickou převodovkou
s multimediálním systémem, navigací, couvací kamerou a LED světlomety
s adaptivním tempomatem a aktivním vedením v jízdním pruhu
Data k cestě Liberec - Faaker See:
ujetá vzdálenost 680 km
čistý čas jízdy 8 hod.
průměrná rychlost 85 km/h
průměrná spotřeba 8,6 l nafty na 100 km
rakouská dálniční známka a mýto Tauernautobahn (přepočteno na Kč) 560 Kč